Contact


Dit project maakt deel uit van het Vlaanderen-brede netwerk Kleine Kinderen Grote Kansen met als focus in 2022-2023: de versterking van effectief taalonderwijs op de basisschool en het ontwikkelen van hierbij horende didactische competenties bij toekomstige leraren.

De aanzet voor deze website was de bachelorproef “De leeslestabel: een hulp bij het ontwerpen van lessen begrijpend lezen”, van Eline Boone, Dolores Devoldere, Fien Vandebussche en Quinten De Baets (promotor: Ann De Jaegher). De initiële leeslestabel en de scriptie zijn te vinden via de Vlaamse Scriptie Databank: https://scriptiebank.be/scriptie/2021/de-leeslestabel-een-hulp-bij-het-ontwerpen-van-lessen-begrijpend-lezen of de website: https://doloresdevoldere1.wixsite.com/leesbegrip

De theoretische inzichten werden verzameld en uitgewerkt in samenwerking met interne projecten van de Hogeschool Vives.

Voor meer informatie over deze website en de didactische toepassing ervan verwijzen we naar de volgende contactpersonen.

Ann De Jaegher
ann.dejaegher@vives.be

Marleen Ost
marleen.ost@vives.be

Fien Thieren
fien.thieren@vives.be



Geraadpleegde bronnen

Aesaert, K. (2019, mei 28). Peiling Nederlands basisonderwijs 2018. Opgehaald van STEP: https://peilingsonderzoek.be/wp-content/uploads/2019/05/Voorstelling-resultaten-SO_dag_28_05_2019-1.pdf

Boone, E., De Baets, Q., Devoldere,D. & Vandenbussche, F. (2020). De leeslestabel: een hulp bij het ontwerpen van lessen begrijpend lezen. . Brugge: Hogeschool Vives. Opgehaald van https://scriptiebank.be/scriptie/2021/de-leeslestabel-een-hulp-bij-het-ontwerpen-van-lessen-begrijpend-lezen

Bouwman, A. &. van de Mortel, K. (2017). Werkmap begrijpend luisteren en woordenschat. De praktijk van begrijpend luisteren met het jonge kind. Amersfoort: CPS.

Crabeels, K. &. Godon, I. (2021). Bennie Bever brengt een brief. In Meneer Monty is koekoek. Tielt: Lannoo.

Dockx, J., Van Landeghem, G., Aesaert, K., Van Damme, J., & De Fraine , B. (2019, oktober). Begrijpend lezen van het vierde naar het zesde leerjaar. herhalingsmeting van PIRLS in 2018 vergeleken met 2016. Opgehaald van Onderwijs Vlaanderen: https://data-onderwijs.vlaanderen.be/documenten/bestand.ashx?id=12262

Eureka Die’s-lekti-kus (2021). Beeldbank inzetten voor WO en taalstimulering. Opgehaald van https://cdn.nimbu.io/s/p966ybe/assets/1636471585099/21%20Beeld%20%C3%A9n%20woord%20nieuwsbrief%20letop%20november.pdf op 3 mei 2023

Förrer, M., & van de Mortel, K. (2011). Werkmap begrijpend lezen. Utrecht: CPS.

Gobyn, S., Merchie, E., De Bruyne, E., De Smedt, F., Schiepers, M., Vanbuel, M., . . . Van Keer, H. (2019, augustus). Sleutels voor effectief begrijpend lezen.Opgehaald van VLOR: https://www.arts.kuleuven.be/cto/onderzoek/onderzoek-geletterdheid/onderzoek-effectief-begrijpend-lezen

Het Vlaams lager onderwijs in PIRLS 2016. (2017, mei 12). Opgehaald van Onderwijs Vlaanderen: https://data-onderwijs.vlaanderen.be/documenten/bestand.ashx?id=10983

Houtveen, A., van Steensel, R., & de la Rie, S. (2020, mei). De vele kanten van leesbegrip. Opgehaald van NRO: https://www.nro.nl/wp-content/uploads/2020/05/de-vele-kanten-van-leesbegrip.pdf

Houtveen, T., K., Van den Branden & Van Damme, J. (2020, 5 volume 36). Wat is goed onderwijs in begrijpend lezen? Een gedachtewisseling tussen Nederlandse en Vlaamse onderzoekers. Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, pp. 431-437.

Lammers, A. (2021). De haas zonder neus. Hoorn: Hoogland en Van Klaveren.

Lapp, D., van Dalen, T., Mijs, D., & van Logchem, M. (2019). Close Reading. Huizen: Pica.

Merchie, E., Gobyn, S., De Bruyne, E., De Smedt, F., Schiepers, M., Vanbuel, M., . . . Van Keer, H. (2019). Effectieve, eigentijdse begrijpend leesdidactiek in het basisonderwijs. Opgehaald van Vlor: https://assets.vlor.be/www.vlor.be/attachment/Onderzoeksrapport%20website%20DEF_0.pdf

Mertens, J. (2013, oktober 28). Teksttypes en tekstsoorten. Opgehaald van https://prezi.com/uhkdze9j4pnt/copy-of-teksttypes-en-tekstsoorten/

Mijs, D., Bunte, L., & Nieman, E. (2022). Close reading in de praktijk. Lessenseries voor de onderbouw, de middenbouw en de bovenbouw. Huizen: Pica.

Onderwijsinspectie. (2020, maart 18). Begrijpend leesonderwijs in de basisscholen kwaliteitsvol? Opgehaald van Onderwijsinspectie: https://www.vlaanderen.be/publicaties/begrijpend-leesonderwijs-in-de-basisscholen-kwaliteitsvol-sterke-en-zwakke-punten-van-de-huidige-praktijk

Peeters, W. (2019, mei 13). 4 lesideeën om voorkennis te activeren. Opgehaald van Vernieuwenderwijs: https://www.vernieuwenderwijs.nl/4-lesideeen-om-voorkennis-te-activeren/

Pereira, K., & Nicolaas, M. (2019). Effectief onderwijs in begrijpend lezen. Acties voor beter leesbegrip en meer leesmotivatie. Nederlandse taalunie.

Schotman, J. (2019, januari 26). Close Reading. Opgehaald van Slimme Teksten basisonderwijs: https://slimme-teksten.nl/close-reading/

Tekstdoelen en -soorten. (sd). Opgehaald van BruutTAAL: https://www.bruuttaal.nl/leerling/lezen/tekstdoel

Tekstdoelen, tekstsoorten en tekstvormen. (sd). Opgehaald van Leesvaardig: https://leesvaardigheid-nederlands.jouwweb.nl/tekstdoelen-tekstsoorten-en-tekstvormen

Tekstsoorten en leesstrategieën. (2011). Opgehaald van https://sites.google.com/site/tekstsoorten/tekstsoorten-en-teksttypes

Tekstsoorten, tekstvormen en tekstdoelen. (2019, november 8). Opgehaald van doyoucopy: https://www.doyoucopy.nl/tekstsoorten-tekstvormen-en-tekstdoelen/ 

Van Biervliet, P. (2018). Beter leren lezen in Vlaanderen: oorzaken in niveaudaling. Onderwijskrant, pp. 14-19.

van de Mortel, K. &. Ballering, C. (2014). Verdiepend lezen. Leerlingen begeleiden bij het begrijpend lezen van complexe teksten. Amersfoort: CPS.

van Ijzendoorn, T. (sd). Training in begrijpend lezen door rolwisselend leren. Opgehaald van taalunieversum.org: http://media.taalunieversum.org/hsnbundel/download/14/hsnbundel-14_472.pdf

van Silfhout, G., & Vernooy, K. (2014). Een goede schooltekst. Didactief, 50-51.

Van Vreckem, C., Desoete, A., & Van Keer, H. (2015). Problemen met begrijpend lezen effectief aanpakken: het belang van ‘wat’ en ‘hoe’. Signaal, 18-38.

Velthuijs, M. (2017). Kikker is een held. Amsterdam: Leopold.

Vernooy, K. (2012, november 19). Elk kind een lezer? Apeldoorn: Garant.

Vervoort, R. (2015, mei 14). Effectief leerkrachtgedrag bij begrijpend lezen. Opgehaald van Partnerschap opleiden in de school: https://www.partnerschapopleidenindeschool.nl/file/97/odaschool-veghel-rudy-vervoort.pdf

Vienne, S. m. (2020). Lezen en laten lezen. Leuven: Centrum voor Taal en Onderwijs.

Waarom kikkers handiger zijn dan prinsen. (2017). In J. &. Schutten, Binnenste buiten. Röntgenfoto’s van dieren. Haarlem: Gottmer.

Websites

https://www.arts.kuleuven.be/cto/materialen

https://sleutelenaanlezen.weebly.com/

https://rijketeksten.org/rijke-teksten/